Öppet brev från Knegarkampanjen till Socialdemokraterna i Kiruna

I NSD 18 september kan vi läsa att fd kommunalrådet och nuvarande ordföranden för Tekniska Verken i Kiruna Lars Törnman (s), anser att de frigivna journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson borde ha accepterat den etiopiska statens dom mot dem för terror-brott och även att en gruvarbetare borde och skulle ha gjort detsamma. Vi noterar att detta sammanfaller väl med Kent Ekeroths (riksdagsledamot för SD, känd islamofob och extremt främlingsfientlig) uppfattning angående frigivandet av journalisterna.

Med anledning av detta måste vi ställa några frågor till socialdemokraterna i Kiruna:

• Försvarar ni den etiopiska statens anti-terrorlagstiftning och domen mot Schibbye och Persson som dessutom är baserad på falska bevis?
  • Anser ni att arbetare i världens länder är skyldiga att följa anti-terrorlagstiftning som förbjuder alla former av oppositionell verksamhet?
  • Anser ni att nationella lagar är överordnade den internationella arbetarsolidariteten? Bör eller bör inte arbetarkollektiv i Sverige stödja och solidarisera sig med arbetare i andra länder som kämpar emot statens våld? Alldeles nyligen åtalades hundratals gruvarbetare i Sydafrika enligt gamla apartheid-lagar för att polisen skjutit deras arbetskamrater. I Iran förtrycks fackliga aktiva våldsamt. I Saudiarabien är facklig organisering förbjuden. I Tunisien och Egypten kastade nyligen hela befolkningen och facken ut hela regimer. Listan kan göras lång på länder där facklig kamp innebär dagliga brott mot lagstiftning. Säger ni till dem att följa lagen eller stödjer ni kampen?

Lars Törnman undrar vilken nytta svenska journalister kan göra för den etiopiska befolkningen. På den frågan har etiopier i Sverige redan gett svar. Tex så har Amin Barkhadle, representant för Ogaden Student and Youth Union i Sverige, i SVT tackat journalisterna Schibbye och Persson för att de visat den sanning som etiopierna i Sverige försökt sprida så länge.

Amin Barkhadle, Sverige-etiopier i SVT 17 september

Frågan till socialdemokraterna i Kiruna blir, kan etiopiska förkämpar mot förtrycket i Ogaden och Etiopien i övrigt, räkna med solidaritet och stöd i sin kamp från den socialdemokratiska grenen av arbetarrörelsen eller kommer de att hänvisas till att följa den nationella lagstiftningen på plats i Etiopien?

Knegarkampanjen gm Annika Blomberg

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s